Jurgen Verbiest wint de Gouden Veer voor…
Jurgen Verbiest
Elke Gouden Veer hamert een mijlpaal in de Vlaamse klei. Toch zal het 22ste juweel – uitgereikt op 10 juni in het gezellige Fakkeltheater – iets langer in onze neocortex blijven hangen. Voor de eerste keer ontving een digitale tekst de hoogste lauweren. De webpagina waarin Jurgen Verbiest zijn diensten als copywriter etaleert, bekoorde de jury het meest. Of zoals juryvoorzitter Prof. Dr. Dorien van de Mieroop het verwoordde in haar verslag:
“Een lezer overhalen met zo’n sterke tekstuele focus, zonder afleiding door tierlantijntjes en toeters en bellen… dat toont het echte metier van deze schrijver.”
Lees hier de winnende tekst.
De eerste eervolle vermelding hangt voortaan in het kantoor van copywriter Michael De Leener, voor zijn originele en oprechte vacature voor SOS Kinderdorpen. In de tekst – dixit de jury – “is de taal zorgvuldig geschaafd, en werd elk woord gewikt en gewogen”.
Copywriter Peggy Van der Auwera nam de tweede eervolle vermelding mee naar huis. Haar werkstukje – dat vrijwilligers sprokkelt voor YAR Vlaanderen – blonk uit in correcte taal, persuasieve stijl en een ijzersterk gebruik van storytelling.
Het Gouden Dons – de prijs voor het beste studentenwerk – sleept Ulrike Kesteloot van VIVES Kortrijk in de wacht. In haar brief, geschreven in opdracht van docent Wouter De Schepper, stapt zij meesterlijk in de schoenen van haar lezers, de katteneigenaars.