De Gouden Veer MasterClass "van storytelling tot storyselling"

 

Storytelling is in. Of beter gezegd: storytelling is nooit out geweest. Wij, homo sapiens, geven al sinds de prehistorie langs deze weg informatie door aan de volgende generaties. Zo nestelde storytelling zich in de genen van de mens.

Daarom is verhalen vertellen een heel natuurlijke – en dus effectieve – manier om je boodschap te brengen. De techniek werkt voor iedereen. Voor Apple, Nike en Walt Disney, voor de kruidenier om de hoek en voor jou, wanneer je op Facebook een foto post van je ontbijt. Want ook dan doe je aan storytelling.

Maar hoe zorg je ervoor dat het niet blijft bij een verhaaltje? Hoe kluister je de lezer niet alleen vast aan je boodschap, maar doe je hem ook in actie schieten? Hoe laat je hem je ontbijt liken, je post delen, meer informatie vragen of je product kopen?

Dat leer je in deze Gouden Veer MasterClass, “van storytelling naar storyselling”. Je leert hier méér dan een goed verhaal bedenken. Je leert in je boodschap ook technieken verwerken die je lezer doen reageren. Zodat je kan eindigen met “en ze leefden nog lang en gelukkig, en kregen vele reacties”.

Schrijftrainers: Henny Van Gerwen en Johan Verest

Klik hier voor het deelnameformulier.

Woensdag 20 juni, voormiddag: de zes pijlers van storytelling

> Je maakt kennis met de 6 criteria van een goed verhaal.
> Je krijgt een handige checklist waarmee je elke tekst die je schrijft kan aftoetsen aan deze criteria.
> We bespreken jouw meegebrachte tekst: aan welke van de 6 criteria voldoet deze? Wat kan je eraan veranderen zodat je nog meer criteria aftikt?
> Je resultaat: je krijgt een praktische toetssteen mee voor geslaagde storytelling. En je ziet een bestaande tekst reeds beter worden.

Woensdag 20 juni, namiddag: van wit blad/witte post/witte webpagina/witte brochure naar story

> Ontdek 101 manieren om een invalshoek te vinden. Bruikbaar voor alle media, zowel online als offline, zowel kort als lang.
> Hoe vind je een goed verhaal? Hoe maak je van dat verhaal een rode draad doorheen je tekst? Hoe structureer je die tekst?
> Als opwarming zoeken we in groep een invalshoek voor het saaiste product ter wereld. Elke invalshoek wordt besproken aan de hand van de 6 criteria.
> Je zoekt een invalshoek voor je eigen tekst of briefing. Uiteraard krijg je daarbij ondersteuning van de schrijftrainers.
> Je resultaat: je leert sterke invalshoeken vinden. Op het einde van de dag heb je ook een invalshoek gevonden voor een concrete briefing van jouw klant of werkgever.

Donderdag 21 juni, voormiddag: van storytelling naar storyselling

> Je gaat aan de slag met je invalshoek. Hoe verwerk je deze tot een verhaal waarop je doelgroep reageert?
> Je krijgt de ene schrijfoefening na de andere op je bord. Daarbij krijg je alle knepen van het vak in de vingers: in de schoenen staan van je lezer, eigenschappen omsmeden tot voordelen, je lezer bij de tekst betrekken, supporting evidence, argumentatie.
> Je leert responscopytechnieken en schrijftips in je tekst verwerken. Je gebruikt doorleesstimuli, de dialoogmethode en “closing the deal” copy.
> Je resultaat: je leert bouwstenen sprokkelen (voordelen en argumenten) voor je verhaal. Je leert omgaan met de instrumenten (technieken en tips) om van deze bouwstenen een sterk verhaal te metselen.

Donderdag 21 juni, namiddag

> Je schrijft je tekst uit onder begeleiding van de trainers. Daarbij krijg je onmiddellijke feedback, zodat je altijd op de juiste weg bent en geen verloren werk doet.
> Je resultaat: je keert huiswaarts met een kant-en-klare tekst, waarin je storytelling combineert met respons. De volgende werkdag kan je deze tekst meteen verzilveren. En je beheerst de kunst van storyselling: het vertellen van verhalen die je doelgroep in beweging brengen.

De Gouden Veer Masterclass praktisch

De Gouden Veer Masterclass vindt plaats op 20 en 21 juni 2018, telkens van 10 tot 18 uur. Je bent van harte welkom in Co.Station, Sint-Goedelevoorplein 5 te 1000 Brussel. Deze plek is vlot bereikbaar met de trein (5 minuutjes stappen van het Centraal Station) en de auto (4 minuutjes vanaf Parking Grote Markt).

Kostprijs: 1.595 euro (+ 21% BTW).

Belangrijk: er is slechts plaats voor 12 deelnemers. Snel inschrijven is dus de boodschap. Klik hier voor het deelnameformulier.

Meer inlichtingen: contacteer het Genootschap Gouden Veer.