De Gouden Veer Copycursus

Waarom een Gouden veer Copycursus?
Wat leert u op de Gouden Veer Copycursus?
Het resultaat van de Gouden Veer Copycursus
Individuele begeleiding is cruciaal
Voor wie is de Gouden Veer Copycursus interessant?
De Gouden Veer Copycursus praktisch
1.995 euro, is dat veel geld voor een copycursus?
Wie zijn de zes docenten?
Wat vonden de deelnemers van de Gouden Veer Copycursus?

Inschrijven

Waarom een Gouden veer Copycursus?

Schrijven is een ambacht. En vakmanschap kan enkel blijven leven als het wordt doorgegeven. Daarom organiseert het Genootschap Gouden Veer om de twee jaar een Copycursus.

Deze cursus is uniek in ons Nederlandse taalgebied. Het is de enige praktijkgerichte opleiding tot responscopywriter in Vlaanderen en Nederland. Het niveau is bijzonder hoog: de zes docenten wonnen samen negen Gouden Veren, en geven in de les hun eigen meesterschap door.
 

Wat leert u op de Gouden Veer Copycursus?

Elk aspect van responscopywriting komt aan bod. Hoe spreekt u uw lezer aan? Hoe raakt u zijn gevoelige snaar? Hoe ontdekt u wat voor hem belangrijk is? Hoe zorgt u ervoor dat hij uw hele tekst leest? Hoe doet u hem reageren op uw voorstel? U maakt een eind aan de angst voor het witte blad, en dat voor elk medium waarin woorden passen: brief, folder, antwoordkaart, verzendomslag, terugzendomslag, e-mail, website en sociale media.

De opleiding omvat negen lessen, die steeds afgestemd zijn op uw praktijk. U krijgt continu vingeroefeningen voorgeschoteld, zodat u het schrijven echt onder de knie krijgt. U leert in de schoenen staan van uw lezer, u betrekt de lezer bij uw tekst, u voegt doorleesstimuli toe, u hanteert de dialoogmethode en gebruikt “closing the deal” copy. U werkt naar een eindopdracht toe, die uitvoerig door de docenten wordt besproken. Bovendien hoort u hoe de andere cursisten hun opdracht uitvoerden, zodat u ook leert van elkaar. Uiteraard krijgt u ruim de tijd om elke opdracht uit te voeren, want u hebt vast nog wel andere dingen te doen.

De laatste les dient u zich een hele dag vrij te maken. Dan pent u er acht uur lang op los, aan de teugel gehouden – of de vrije teugel gelaten, naargelang van de omstandigheden – door de aanwezige docenten.


Het resultaat van de Gouden Veer Copycursus

Als u de cursus met succes doorloopt, kunt u zich een responscopywriter noemen. U kent de regels van het vak en weet perfect een briefing te vertalen in een brief, een e-mail of een andere drager die aanzet tot actie. Of die brief ook een Gouden Veer waard is? Dat zal afhangen van uw talent en – vooral – van uw werklust. Want zoals de beroemde copywriter David Ogilvy ooit zei: “Als mijn brief twee keer beter is dan deze van iemand anders, dan komt dat omdat ik er tien keer harder heb aan gewerkt”.
 

Individuele begeleiding is cruciaal

Schrijven is zwoegen, zweten en zwalpen. Daarom is het absoluut nodig dat elke deelnemer individueel kan worden begeleid. Met andere woorden: het aantal deelnemers aan de Gouden Veer Copycursus is strikt beperkt tot 20 stuks. Indien u inschrijft wanneer de boot vol is, wordt u vriendelijk gevraagd of u aan boord wil stappen van de volgende sessie.


Voor wie is de Gouden Veer Copycursus interessant?

Voor iedereen die...

  • regelmatig zelf een brief schrijft. Of een e-mail. Of een folder. Of van plan is om dat te doen.
  • betere brieven wil schrijven. Of leukere e-mails. Of boeiende nieuwsbrieven. Of beter werkende teksten in het algemeen.
  • graag schrijft en daar zijn of haar boterham wil mee verdienen.


Voor bedrijven...

  • met eigen copywriters in dienst, die het rendement van hun schrijfdepartement willen verhogen.
  • zonder eigen copywriters, die een deel van het werk zelf willen doen en zo besparen op hun freelancekosten.
  • die teksten van hun freelancers en reclamebureaus op hun waarde willen beoordelen.


En tot slot voor...

  • beginnende copywriters die een grote sprong voorwaarts willen maken.
  • freelance copywriters die gespecialiseerd zijn in andere media, en die hun klanten ook responscommunicatie willen aanbieden.
  • professionele schrijvers zoals bijvoorbeeld journalisten, die hun werkterrein willen verbreden.


De Gouden Veer Copycursus praktisch

De vijfde Gouden Veer Copycursus schiet eind januari 2019 uit de startblokken. De lessen vinden altijd plaats op maandagnamiddag, van 15 tot 19 uur. De precieze data worden bekendgemaakt samen met het vallen van de bladeren, in het najaar van 2018.

Gastheer voor de cursus is de Thomas More Hogeschool, aan het Raghenoplein 21 te Mechelen. Dit adres is vlot bereikbaar met de auto, de trein en de voeten. Parkeergelegenheid is vlakbij.

Deelnemen doet u voor 1.995 euro (+ 21% BTW).

Meer inlichtingen en inschrijvingen: contacteer het Genootschap Gouden Veer.


1.995 euro, is dat veel geld voor een copycursus?

Neen – als u even optelt hoeveel tijd in u wordt geïnvesteerd: 8 lessen van 4 uur plus 1 les van 8 uur, dat maakt een totaal van 40 lesuren.

Neen – als u vergelijkt met andere taalgebieden, waar een dergelijke opleiding bestaat. Zo kosten de copytrainingen van het Britse "Institute of Direct and Digital Marketing" liefst 599 pond voor nauwelijks 7 lesuren. Reken dat om naar het aantal lesuren dat u bij ons krijgt, en u begrijpt: de Gouden Veer Copycursus is de helft goedkoper.

Neen – als u het lijstje met uw docenten bekijkt: zes gelauwerde copywriters, samen goed voor meer dan honderd jaar ervaring in responsschrijven. Hun brieven verkochten voor miljoenen euros aan producten en diensten. Een stevige garantie voor een leerrijke workshop.

Neen – als u ziet wat u ervoor terugkrijgt: alle knowhow en instrumenten om uzelf tot een gedegen responscopywriter om te smeden. Al zijn de docenten natuurlijk niets meer dan hamer en aambeeld. Het ijzer smeden doet u zelf, met hard werken en heel veel schrijfzin. De beloning is dan ook groot: de kans om met schrijven een mooie boterham te verdienen.
 

Wie zijn de zes docenten?

Mark Van Bogaert

Zelfstandig tekstschrijver
Winnaar Gouden Veer in 1990 en 2014
mark.vanbogaert@skynet.be

Henny Van Gerwen

Creative Director/Manager bij reclamebureau Proximity BBDO
Winnaar Gouden Veer in 1996
henny.vangerwen@proximity.bbdo.be

Herman Van Hove

Oprichter en CEO van Uitgeverij Biblo
Eigenaar van Studio Dongo
Winnaar Gouden Veer in 1984
herman.van.hove@studiodongo.be

Johan Verest

Copywriter bij het reclamebureautje Johan&Laurent
Winnaar Gouden Veer in 1998, 2000 en 2004
Coördinator van de Gouden Veer Copycursus
johan@johanenlaurent.be

Gregy Vergauwen

Zelfstandig copywriter
Winnaar Gouden Veer in 2010 en 2012
gregy.vergauwen@tekstdiewerkt.be

Roy Ishak

(royishak.nl)
Copywriter, content marketeer en SEO-specialist
Tweemaal verkozen tot beste opleider van Nederland, in 2014 en 2015
info@royishak.nl

 

Wat vonden de deelnemers van de Gouden Veer Copycursus?

“Zeer praktijkgericht, up-to-date, professioneel gegeven en begeleid. De beste in zijn soort!”

“Op het werk al heel wat complimenten gekregen voor mijn nieuwe schrijfsels”

“Ik vond het zo aangenaam om het enthousiasme te zien van de docenten, dat werkt heel aanstekelijk.”

“De cursus is voor schrijvers van alle niveaus. Zelfs een ervaren rot kan van de copycursus heel wat opsteken. Kortom: een supercursus!”

“Er waait een Nieuwe Nuchterheid in de marketingwereld, waarbij resultaat centraal staat. De GV Copycursus legt hierop de nadruk en is daarom juist nu heel relevant. De cursus is oerdegelijk — als copywriter een beschermde titel zou zijn, zou de de vereiste opleiding er ongeveer zo uitzien.”

“Er is genoeg interactiviteit om de stof ook in vaardigheden om te zetten, wat je beginniveau ook is. Bovendien is de cursus plezierig om te volgen: het kruim der Vlaamse copywriters is ook nog eens erg sympathiek.”

“De meest interessante en direct toepasbare cursus die ik ooit heb gevolgd.”

“Een must voor iedereen die professioneel met copywriting bezig is.”

“De meest volledige cursus copywriting die ik al volgde. Stuk voor stuk topdocenten, begaan met de deelnemers en hun vooruitgang.”

“Een absolute aanrader. Voor het groentje. Voor de ervaren rot die nog wat extra ‘tips ’n tricks’ zoekt. En voor iedereen die professioneel bezig is met commercieel schrijven.”

“De cursus is een succesformule. De lesgevers met tonnen bagage, de oefeningen tijdens en buiten de lessen, de feedback: je leert constant bij.”

“De sfeer was heel gemoedelijk. Je komt in een groep vol gelijkgestemden, die allen hetzelfde doel voor ogen hebben: betere teksten schrijven. Een supertoffe ervaring. Keep up the good work!”

“Wat prijs/kwaliteit-verhouding betreft een uitstekende deal. Jullie zijn oprecht en diepgaand begaan met de vorderingen van de cursisten.”

“Super-boeiende cursus - ik heb me geen seconde verveeld - integendeel het had best langer mogen duren. Docenten met kennis van zaken, sympathiek bovendien, die alles deden voor hun cursisten. Bedankt voor jullie inzet en enthousiasme!”

“Ik beveel de cursus vast en zeker aan! De nieuwe ideeën, invalshoeken, voorbeelden en ervaringen van anderen zijn direct bruikbaar in de praktijk.”

“Tips, passie en feedback. Dat zijn voor mij de hoofdingrediënten van deze cursus. Elke les zit boordevol handige schrijftips.”

“De docenten stralen liefde voor hun ambacht uit. Hun voorbeelden brengen telkens weer de theorie tot leven. Ze demonstreren en inspireren. En ook: ze maken écht werk van hun feedback op je opdrachten.”

“Persoonlijk, heel uitgebreid en altijd eerlijk. Het geeft je een andere kijk op je eigen schrijven. Het toont je wat scoort en wat niet. Waar verbetering nodig is en welke nieuwe paden je kan verkennen.”

"Een absolute must voor wie écht vooruitgang wil boeken als direct respons copywriter. Je krijgt zeker waar voor je geld, want de meeste opleidingen zijn peperduur. Ik heb er alleszins met volle teugen van genoten.”

“Ik heb gevonden wat ik zocht: voldoende knowhow en zelfvertrouwen om killercopy te schrijven voor mijn klanten."

"Goede timing: dinsdagnamiddag om de 2 weken. Veel praktische tips. Leuke (korte) oefeningen tijdens de les. Interessante, leerrijke feedback op de oefeningen."

"Het is een zeer praktisch toepasbare cursus, waar je onmiddellijk de tips en trics kunt verwerken. Hij is ook zeer amusant. Ik heb me daar geen seconde verveeld.”

“De docenten zijn geen goeroes die alles in pacht hebben, maar gewoon down to earth werkers. Ze staan je bij met raad en daad, zonder hoogdravend te doen."

"Adequate feedback. Ik heb dit echt ervaren als de grote toegevoegde waarde. Dit was heel motiverend. De gouden veer copycursus is een sterk merk. Houden zo!"

"Zeer bruikbaar met waardevolle tips. Vakkundige docenten met veel kennis van zaken. Dankzij deze cursus ben ik in staat om betere mailings te maken, maar ook zijn de schrijftips bruikbaar in alle andere vormen van schriftelijke communicatie."

“Ik wil jou en je collega’s nog eens hartelijk danken voor dit bijzonder interessante semester. Ik vind dat de schrijfcursus van De Gouden Veer qua prijs/kwaliteit absoluut value for money is! Hij heeft mij niet alleen geholpen om betere mailings te schrijven, maar ook om de kwaliteit van al mijn geschreven communicatie-uitingen dramatisch te verbeteren.” 

“De cursus is heel verfrissend. Zelfs voor mensen die al in het vak zitten, want – als ik over mezelf spreek – ik heb de neiging om vaste stramienen te gebruiken bij nieuwe opdrachten. De cursus dwingt me om die patronen te doorbreken. Het is ook tof om iedere keer de mening van een andere copywriter te horen. Sommige zaken waren al aan bod gekomen bij DM-seminars uiteraard, maar het blijft ‘bere-interessant’. De feedback op een schrijfopdracht bijvoorbeeld is super. Ik gebruik die nu zelfs bij de opstelling van mijn offertes. Met succes. Na elke les heb ik me al een boek besteld dat is aangehaald door de docent in kwestie. Het feit dat de meeste deelnemers iedere keer trouw op post zijn, zegt toch ook iets over de kwaliteit van de cursus. Met andere woorden: wie niet komt, mist iets."